Wil je leren om je aandachtsspier te trainen en ontdekken hoe de pauzeknop werkt?

Alle kinderen en volwassenen hebben weleens een heel vol hoofd. Een hoofd vol gedachten, waardoor je misschien niet makkelijk kunt inslapen of blijft piekeren. Of je ziet op tegen je boekbespreking op school. Misschien zit je niet zo lekker in je vel en wil je leren hoe je je meer kunt ontspannen en hoe je je rustig kunt voelen voor een toets. Misschien wil je stoppen met te snel reageren en vind je het fijn om te leren hoe je dat zelf kan doen. Om dat te leren kun je meedoen met de mindfulnesstraining “Aandacht werkt!”

Mindfulness

Sommige kinderen noemen het de “kikkertraining”. Een kikker kan heel stil en aandachtig zitten en kan ook heel grote sprongen maken. Een kikker laat zich niet zo makkelijk afleiden. Hij merkt wel alle drukte om hem heen, maar hij springt er niet meteen op af. De kikker let goed op of hij in actie moet komen of niet. De kikker helpt je in de training om te leren om af en toe een pauze te nemen als je je erg druk voelt in je hoofd of in je lijf.

Bij de training leer je ook je aandachtspier te trainen. Net zoals je spierballen krijgt door vaak naar de sportschool te gaan, kun je door regelmatig oefenen ook heel goed je aandachtsspier trainen. En leer je nieuwe dingen over je lijf, je gedachten, je gevoelens en wie je bent.

De Training

In alle mindfulness lessen gaan we aan de slag met een ander onderwerp. Er worden verhalen voorgelezen, je mag tekeningen maken of iets schrijven en we doen bewegingsoefeningen en spelletjes. Het helpt als je ook thuis regelmatig probeert om tien minuten te oefenen. Je kunt dit samen met je ouder(s) of alleen doen.

Kinderen, die de training al gedaan hebben, zeggen:

  • Ik kan me beter concentreren en ik merk dat ik rustiger ben
  • Ik vond de oefeningen heel leuk, vooral die met het onthouden.
  • Voor mijn spreekbeurt heb ik de kikkeroefening gedaan en dat hielp.
  • Kees de kikker is leuk.