Pieker je veel?

Zie je op tegen toetsen of examens?

Ben je snel afgeleid en heb je concentratieproblemen?

Ben je verdrietig, bang of boos en vind je het ingewikkeld om hier mee om te gaan?

Vind je het moeilijk om rust te vinden en je te ontspannen?

Voel je je onzeker of ervaar je veel stress?

Mogelijk is dan een mindfulnesstraining in een kleine groep of individueel iets voor jou.

Mindfulness

Mindfulness staat voor nieuwsgierige open aandacht geven, zonder te oordelen. Door mindfulness oefeningen kun je die opmerkzaamheid trainen, en leer je hoe je je automatische piloot kunt uitzetten en vriendelijk kunt kijken naar wat er nu gebeurt, wat je denkt en voelt. In de training leer je hoe je zonder oordeel kunt kijken naar je eigen ervaringen. Dit helpt je om met meer afstand te kijken naar wat er op dit moment gebeurt. Zo kun je je beter concentreren, makkelijker leren en beter omgaan met stress en spannende situaties. Bijvoorbeeld in sociale situaties, bij tentamens of bij sportprestaties.

Training

De training bestaat uit tien themabijeenkomsten van de methode “Aandacht werkt!” van Eline Snel. De training wordt in een kleine groep of individueel gegeven. Er worden meditatie- en andere oefeningen gedaan. Er hoort een werkboek bij en er is een speciale app ontwikkeld om thuis te kunnen oefenen.

Onderwerpen die onder andere aan bod komen zijn

Aandacht en concentreren, luisteren naar je lijf, de denktank en de piekerfabriek, spanning en stress, communicatie en aardig zijn is leuk.

Doelgroep

De training is geschikt voor jongeren van 12-14 en van 14-18 jaar met of zonder concentratieproblemen, met of zonder gebrek aan zelfvertrouwen, met of zonder pijn of lichamelijke klachten. Ook voor jongeren die last van angst of somberheid hebben. En voor jongeren zonder specifieke klachten die willen leren ontspannen en tot rust komen.

Ervaringen van jongeren zijn:

  • Ik merkte dat ik beter kon vertrouwen op mezelf en dat hielp bij mijn examen.
  • Je kan naar je gedachten kijken en ik ging daardoor minder piekeren.
  • Ik luister eerder naar mijn lijf en neem dan tijd om even te ontspannen.

Mindfulness is niet zweverig, maar praktisch en wordt ook veel in de sport toegepast door trainers en sporters, zoals

  • De succesvolle NBA coach Phil Jackson van de Chicago Bulls
  • Usain Bolt, Rafael Nadal, Henk Krol, Ranomi Kromowidjodjo